ارسال پاسخ

۲۲ مهر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2462

pvc-asso.ir

هوازدگی و پیری لوله های  pvc

به طور کلی، هیچ مشکلی در رابطه با هوازدگی برای لوله در کاربرد معمول وجود ندارد، اما  این موضوع پیچیده ای است و تصورات غلطی در این باره وجود دارد. هدف از این یادداشت توضیح این مسئله است که چه اثراتی رخ می دهد و اهمیت این اثرات در عملکرد محصولات چگونه است؟

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:  تاثیر هوازدگی یا  تخریب سطح توسط انرژی تابشی در رابطه با عناصر، روی پلاستیک ها به خوبی مورد بررسی و مستند سازی قرار گرفته است.

 

به طور کلی، هیچ مشکلی در رابطه با هوازدگی برای لوله در کاربرد معمول وجود ندارد، اما  این موضوع پیچیده ای است و تصورات غلطی در این باره وجود دارد. هدف از این یادداشت توضیح این مسئله است که چه اثراتی رخ می دهد و اهمیت این اثرات در عملکرد محصولات چگونه است.

 

اثر تابش خورشید

تابش خورشید باعث ایجاد تغییرات مولکولی در ساختار مواد پلیمری از جمله  pvc می شود. تحت تاثیر این رخداد( عمدتا uv) فرایند فوتو شیمیایی مانند شکست زنجیره ها، کراس لینک و هیدروکلریناسیون رخ می دهد. دمای بالا، آب و آلاینده های شیمیایی این فرایندها را تسریع کرده و یا تغییرات ثانویه ایجاد می کند.

 

 نتیجه، تغییر سطح محصول است. در وهله ی اول از دست رفتن براقیت و در مرحله بعد گچی شدن و تغییر رنگ( معمولا از زرد به قهوه ای) می باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این اثرات به چند میکرون از سطح خارجی توسط مهار کننده ها و بازتاب دهنده ها محدود می شود که به طور معمول در مواد وجود دارد. توده ی مواد تحت تاثیر قرار نمی گیرند و از نظر نیازهای اصلی عملکردی لوله، استحکام آن کم نظیر است.

 

تحت تست های اولیه هیچ تغییری در استحکام کششی و مدول نشان داده نشد. با این حال، اختلالات میکروسکوپی بر روی سطح هوازده شده می تواند تحت شرایط تنش شدید موضعی مانند ضربه بر سطح خارجی منجر به شکستگی شود. بنابراین استحکام ضربه کاهش خواهد یافت.

 

مقاومت به ضربه باید  با کاربرد مد نظر مطابقت داشته باشد. از دست دادن مقاومت ضربه برای اکثر لوله ها در کاربرد معمول، اهمیتی ندارد. برای مثال لوله های رسی، بتنی و آزبست سیمانی مقاومت به ضربه به مراتب پایین تر از لوله های  pvc به شدت هوازده دارند اما این واقعیت لزوما باعث نمی شود که برای سرویس دهی نامناسب باشند.

 

محافظت در برابر تخریب خورشیدی

 تمامی لوله های  pvc حاوی سیستم های حفاظتی هستند که آنها را در برابر اثرات مضر برای دوره های انبارش نرمال و نصب تضمین می کند. برخی محصولات مانند لوله و اتصالات DWV شامل افزودنی های حفاظتی اضافی هستند که به عملکرد این محصولات در شرایط قرارگرفتن دائمی در معرض تابش خورشید کمک می کند.

 

برای مدت زمان نگهداری بیش از یک سال و در حدی که مقاومت به ضربه برای یک نصب خاص اهمیت دارد، حفاظت اضافی ممکن است توصیه شود. این امر ممکن است با پوشش لوله ها با مواد مناسب تامین شود. از ورود گرما باید جلوگیری شود و تهویه لازم فراهم گردد.

 

 از ورق های پلاستیکی سیاه نباید استفاده کرد.لوله های مدفون نیازی به محافظت اضافی ندارند. سیستم های روزمینی که در معرض اشعه ماورابنفش قرار می گیرند ممکن است توسط پوششی سفید و یک لایه از رنگ    PVAمحافظت شود.

 

ماده پیری

پلاستیک ها با گذشت زمان مستقل از هرگونه مواجهه، دچار تغییر در مورفولوژی می شوند به گونه ای که با افزایش تعداد کراس لینک بین مولکول ها، حجم آزاد در ماتریس کاهش می یابد. این منجر به برخی از تغییرات در خواص مکانیکی می شود:

    • افزایش در مقاومت کششی نهایی
    • افزایش قابل توجهی در تنش تسلیم
    • افزایش مدول در سطح کرنش زیاد

 

به طور کلی، به نظر می رسد که این تغییرات مفید است با این حال، پاسخ ماده در سطوح تنش بالا تغییر می کند و توانایی کرنش محصول کاهش می یابد. شکستگی نوع ترد به احتمال زیاد رخ می دهد و ممکن است کاهش کلی در مقاومت ضربه مشاهده شود. این تغییرات به صورت نمایی با زمان اتفاق می افتد و بلافاصله پس از شکل گیری به سرعت پیش می رود و با گذشت زمان، پیشرفت کندتر می شود.

 

پیری مصنوعی با استفاده از اصلاح گرمایی در 60 درجه سانتیگراد به مدت 18 ساعت حاصل می شود. OPVC نیز دستخوش پیری در فرایند آرایش یابی می شود و ویژگی های آن مشابه با ماده کاملا پیر شده است اما استحکام نهایی و مقاومت به ضربه بسیار عالی را نشان می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد